Jak nastavit zrcadlovku tak, aby bylo výsledné video co nejhezčí? Na tuto otázku se dnes pokusím odpovědět.
Začít nátáčet video se zrcadlovkou, která to umí, je snadné. Přepnete se do módu natáčení videa a zmáčknete jedno tlačítko. Výsledné video ale může vypadat o dost lépe, pokud uděláte ještě pár dalších věcí.
Manuál, jak jen to je možné. U fotografie automatika dosahuje relativně dobrých výsledků, ale u videa může značně degradovat záznam. Hlavní problém je ten, že automatika mění parametry během natáčení a to často skokově, není to hezké a těžko se to napravuje na počítači. Proberme jednotlivé nastavení:
- ISO: pokud se vám bude měnit hodnota iso během natáčení, bude se skokově měnit světlost
- Čas: čas by měl být minimálně 1/(dvojnásobej počtu snímků za sekundu videa), automatika může jít na kratší čas, navíc opět skokové změny
- Clona: clona mění hloubku ostrosti, je to věc, kterou by měl člověk chtít měnit podle uměleckého záměru
- Vyvážení bílé: je dobré mít jeden nádech po celou dobu záběru
- Ostření: i pokud to fotoaparát umí, ne vždy chcete mít nejostřejší nejbližší bod, rychlou změnu toho, co je ostré, a nechtěné přeostřování
Nastavte si nejdříve rozlišení a počet snímků za sekundu, např. 1080 25p. Toto nastavení implikuje, že by čas snímku měl být minimálně 1/50s (vždy 1/(2x počet snímků za sekundu)). Je dobré si to (v našem případě 1/50s) nastavit a zamknout toto nastavení, pokud to váš fotoaparát umí. Jestliže nastavíte čas menší (např. 1/200s), bude se video zdát sekané, na fotoaparátu tento problém neuvidíte, projeví se to až na velkém monitoru.
Dále si nastavte manuální vyvážení bílé nejlépe podle šedivé tabulky.
Pak nastavte clonu dle uměleckého záměru (podle chtěné hloubky ostrosti).
Nakonec zvolte ISO tak, aby byl obraz dost světlý a neměl přepaly. Raději mírně podexponujte než naopak. Pokud bude svítit sluníčko většinou toho nebude možné docílit bez použití ND filtru. Tedy mějte připraveny ND filtry či nějaký ten Vari ND či Fade ND filtr.
Tyto kroky obecně vedou již k dobrému záznamu, ale můžete mít problém s přepaly a podpaly, protože ve výchozím nastavení mají zrcadlovky malý dynamický rozsah. Naštěstí se dá jednoduše zvětšit nastavením picture stylu. Zmenšete jak kontrast tak saturaci. To ale předpokládá, že při střihu opět dynamický rozsah zvětšíte a upravíte obraz podle svých představ. Podobně je to s ostrostí, je lepší si doostřit při střihu, pokud je to chtěné.
Dobrý den, pěkné stránky. Zajímavá témata, ale přijde mi to poměrně dost stručné, letem-světem. Třeba u citlivosti ISO by neškodilo uvést, že některé hodnoty jsou vhodnější pro ten který účel… Anebo proč čas v závislosti na rychlosti závěrky právě minimálně 1/50, proč může být na 1/200 trhanější a jaké je pak na 1/2000? 🙂
Ale dobře za každou kapku. V Česku je podobných blogů/webů málo. Takže jen houšť! Škoda, že sem nevěděl o návštěvě P.Blooma. Ať se Vám daří!
Tomáš Adamec
Ano, je to stručně, v poslední době se mi nedaří najít si čas na psaní, tak se snažím alespoň sepsat rychle to nejdůležitější.
Co se ISO týče, nepsal jsem o tom záměrně. Vím, že se zjistilo, že ISO jako 160,320,… mají trochu méně šumu, bohužel nikdo ale neporovnával kvalitu obrazu ve světlech a přepaly. Např. ISO 160 vznikne tak, že se delší čas snímá při ISO 200 a pak se obraz ztmaví. Výsledek tak má menší šum. U RAW fotek to ale vede k tomu, že se již nedají „odstranit“ přepaly a jsou světlá místa méně jemná. Zda to má pro video obraz podobný dosah nevím, ještě jsem netestoval. Ptal jsem se na ISO Philipa Blooma, když tu byl, a ten mi řekl, že ho to ISO testování nezajímá, že důležitý je výsledek při reálném snímání. A je fakt, že ty ISO rozdíly mají jen minimální dosah na celkový dojem z výsledného videa. Mimochodem něco jako ISO 160 lze udělat nadefinováním v počítači vlastího picture stylu a snímání při ISO 200,
dobrej den, i kdyz dam nastaveni zrcadlovky podle vasich rad tak pri 1920+1080 -25 se mi video pri svenku a nebo pri pohybe pred kamerou se obrysy postav zdaji jako roztrepane kdyz dam 1280+720-50 snimku za sekundu tak obraz je daleko lepsi pri pohybe.
Nejsem si jist, o jakých artefaktech mluvíte, vidíte je třeba na tomto videu? 720p je při pohybu obrazově ostřejší díky více snímkům za sekundu tedy menšímu času na snímek, a má o trošičku lepší kompresi. Na sport je to mimo jiné proto často lepší volba. 1080p má výhodu více pixelů, když se to převede na 720p (pro porovnání) tak statický snímek je ostřejší, kvalitnější a trochu to odstraní nějaké artefakty.
tady to de hodne videt-http://vimeo.com/19677133
na druhe video sem nastavil 1280*720 a myslim ze vysledek je mnohem lepsi. http://vimeo.com/20735274
. vas odkaz na video mi nesel zobrazit.
Díval jsem se na Vaše videa. Jediné, co jsem viděl, je rozmazání způsobené delším časem (a objektivem). To pravidlo, co jsem napsal, spíš mělo znít, že čas snímku má být pokud možno přesně polovina času mezi snímky, ale jsou výjimky. Čím je čas snímku kraší, tím video může vypada sekaněji a čím je čas delší, tím víc bude video rozmazané pohybem a tedy míň ostřejší pohybující se věci. Výsledek je tedy, že čím víc má video snímků za sekundu, tím jsou pohybující se objekty ostřejší. V kině se používá 24p a nikomu moc rozmazání pohybem nevadí.
Ale zpět k Vašemu videu. Nemyslím si, možná až na jednu chvilku v kostele, že by rozmazání pohybem byl na videu problém. To, co mi vadí víc, je, že i statický snímek je často neostrý. Někdy více, jindy méně. Rozhodně bych to nesváděl na full hd záznam. Problém bych částečně typoval na úplně odcloněný nekvalitní objektiv a částečně na nepřesné zaosření. Možná i vimeo bez „plus“ udělá své (plus má kvalinější kompresi).
A nakonec mám pár rad na závěr. Video téměř vždy raději mírně podexponuje pro vyhnutí se přepalům (na bílých svatebních šatech je přepal hřích), pokud je neosré, doostřete ho při střihu a možná bych při střihu přidal trochu víc saturaci. Jinak pěkné svatební video.
ok. dekuji za rady. objektiv pouzivam –
http://www.megapixel.cz/canon-ef-s-17-55-f-2-8-is-usm
jaky byste mi na video doporucil vy a na 60 d. o tech prepalech vim ,priste to bude lepsi. 🙂
Tak jestli doopravdy používáte tento objektiv a nemáte mimořádně nekvalitní kus, nebude problém v něm. Podívejte se na můj první pokus natáčení se 7D v zoo, nepoužíval jsem žádné příslušenství, jen jsem držel foťák v ruce a měl jsem právě jen Canon 17-55 f 2.8 IS USM, při střihu jsem video nijak neupravoval, neostřil (chtělo by to přidat saturaci,…). Stalo se mi, že jsem to sem tam měl zaostřené na špatné místo, ale jinak je to daleko osřejší než to Vaše video a to je to natáčené přes sklo v Zoo (někdy bylo i zamlžené – lední medvědi – tam je to podobné tomu Vašemu). Pár dalších nápadů: neměl jste foťák zapocený? Nepoužíval jste nekvalitní filtry? Sem tam jste měl i hezky zaostřený snímek. Znovu jsem se teď podíval na Vaše video a zdá se mi, že máte často nepřesně zaostřeno a hodně dělá i komprese. Nevím, zda už Vy jste to komprimoval nekvalitně či až vimeo to pokazilo, oboje bych se pokusil vylepšit (Vimeo tím, že bych být Vámi šel do varianty Plus, jestli ho máte v zájmu používat profesně).
krasne, ja pouzivam jen tento objektiv a uv filtr B a W. nepouzivam ocnici tak to bude asi rukama dela me problem to manualni ostreni, kdyz se hodne hybou smerem kvam a odvas je problem to stihat 🙂 take tam jak se nevesta oblekala tak bylo chvilema dos malo svetla nechci to svadet na svetlo bude to urcite rukama , chte to trenovat no. komprimoval sem to v canopusu do H.264/AVC. A PAK NAHRAL NA VIMEO. poradite nejaky lepsi format na nahrati na vimeo, ono si to stejne asi jeste prechrousta do sveho ze? jeste se chci zeptat jaky objektyv byste mi doporucil na 60 d co nejsirsi asi pevne sklo. dekuji 🙂 čipera
TO VIMEO TO ASI TAKY DOST KAZI
http://www.youtube.com/watch?v=IB21uS9RKug&tracker=False
NAHRAL SEM STEJNY SOUBOR
http://vimeo.com/20836641
V tomto případě to není na vimeu v plném rozlišení, ani to není HD. Jinak H.264 je dobrý formát, jde ale dost o datový tok, čím větší, tím lepší. Pokud možno používejte dvouprůchodové kódování.
ahoj jak se při natáčení na Canon 60D nastavuje clona?
Dobrý den, mám poslední dobou zájem koupit novinku nikon D5100. Jde mi pouze jen o porizovani videa. Jaké máte zkušenosti se střihem formátů MOV? Používám avid liquid a od známého který mi poskytnul dva soubory full hd mov z fotaku, tak to střižna prostě nestíhá. Napadl mě jen konvert na MPEG2 v plném datovém toku. Díky moc za rady
Je potřeba výkonný počítač. Nicméně spousta střihových programů si dává/či umí dávat video pro práci do vlastního meziformátu, to mírně zmenšuje náročnost na procesor, ale je třeba čekat nazačátku. Některé aplikace umí využívat grafické karty, to by mohlo také dělat rozdíl.
Dobrý den
Děkuji za informace, které mne přivedli k myšlence pořídit si cannon D7 k záznamu videa. Řeším pouze jeden zásadní problém pracuji se střihovým programem Avid jak DV, HDV tak i HD a zajímalo bymne zda existují nějaké zkušenosti s kompabilitou výstupu z fotoaparátu a tímto střihovým programem.
Vlastním na solidní PC stanici Avid expres 5 pracuje s MXF a importuje třeba quicktime. Jaké jsou výstupy z Cannon D7.
Děkuji MartinM
Výstup z Canon 7D je .mov s kodekem h.264. Zkoušel jsem Avid Media Composer jak 4.x tak 5.x a nebyl problém. S express verzí nemám zkušenosti. Zkuste si editovat originální soubor, najdete jeden například zde: http://s3.amazonaws.com/movies.dpreview.com/canoneos7d/MVI_9579.MOV
Dobrý den, pořídil jsem si zrcadlovku Canon eos 550D, především pro natáčení videí. Většinu manuálních nastavení celkem zvládám, i když by to mohlo být lepší :D, ale mám problém při zoomování, kdy se mi skokově mění hodnoty clony, což je při videu celkem nepříjemné, chtěl jsem se zeptat, zda je možné hodnotu clony nějak uzamknout, aby se neměnila? nebo tato vlastnost je daná objektivem a nelze nějak ovlivnit? Děkuji za odpověď i za Vaše stránky, které mi pomohly i při výběru foťáku.
Vojtěch Válek
Souvisí to s objektivem. Lepší objektivy mají pevné minimální ohnisko, hoší mají při delších ohniscích větší minimální clonové číslo než při kratších ohniscích. Tedy pokud uděláte široký záběr a odcloníte co to jde a pak zazoomujete, musí objetiv zaclonit, protože neumí jinak. Vyvarovat se tomu můžete tak, že budete mít víc zacloněno i při tom širokém záběru,
řešením je sklo které má neměné clonové číslo po celém rozsahu. V této kategorii jsou většinou L-ková skla, problém je cena 🙂
Pro video je samozřejmě nejvhodnější s objektiv s co nejlepší světelností, pod F2, jinak videa ze zrcadlovky se dají střihat třeba v Premieře pro, co tak vim, od CS4, dá se použít na 1080p nějaké to AVCHD přednastavení, na timelině je pak ale žlutě zvýrazněné, musí se to předrendrovat, aby to šlo to stříhat a pouštět si zároveň…což zabírá čas, ale pak se dají střihat docela kvanta materiálů na nějakém současném slušnějším kompu alá 4 jádra apod. Co se týče Nikona D5100, nemá manuál pro video, clona se mění, švenkovat se nedá, pro dovolenkáře nic moc, sice se to dá přecijen něco nastavit nejdřív ve fotomódu, pak přepnout do videa, ale Canony jsou na video přecijen dělanější…..myslím, že Nikony maj i menší bitrate a co se týče třeba Nikonu D7000, mezi tím žádná nikonovská zrcadlovka s videem neni, tak D7000 má sice manuál, ale zase jen 24 snímků, takež pro švenky zase nic moc, jinak D5100 i D7000 maj zabudovanou funkci na časosběrný fotosnímání……netřeba shánět ovladač……atd..atd
Zdravim,
nevíte jestli tyto mikrofoní držáky (50-140 kc) http://www.audiotek.cz/ATK/show.asp?cat=6120000&subcat=6120125&f=&z=10&page=1&sort=2&sortF=&lang=cz mají klasický stativový závit,tudíž by je šlo přišroubovat místo na zvukařskou teleskopickou tyč na monostativ?
Bude do nich pasovat mikrofon Rode NTG-1 nebo NTG-2?
Pokud je to ještě aktuální, použijte pro uchycení mikrofonu držák
RODE SM-4, http://www.disk.cz/disk/detail1.csp?!PV,1577,!PVS,1577
Závit je větší stativový, je to odpružený univerzál pro většnu tužkových
Mikrofonů. Ověřeno v profi provozu, ověřená konstrukce.
Dobrý den,
a jak je to s výběrem objektivu s hlediska co nejstabilnějšího a nejméně rozstřeseného obrazu, hrají roli ohniska? Konkrétně mám na mysli, pokud chceme dodržet pravidlo pro nastavení videa 1/(2x počet snímků za sekundu) tak pro natáčení ve Full HD 25fps platí nastavení času 1/50 a nejvhodněší objektiv by byl kolem této hodnoty (obrácené) – tj 50 mm?
Samozřejmě čím menší ohnisková vzdálenost, tím se jeví obraz méně roztřesený. U videa rozostřenost pohyben/nestabilitou nevadí tolik jako u fotografie, tedy můžete jít trochu do delšího ohniska z ruky než podle známého vzorce, ale stejně snažte se pomocí dostupných prostředků fotoaparát stabilizovat, co to jen jde.
mam dotaz na toto video http://www.vimeo.com/28086462
jestli pro zachycovani hvezd je lepsi videosekvence nebo foto rezim. je to bomba ,ale nejsem stoho moc moudrej jak to vlastne udelali. dekuji za radu. mirek
je na video lepsi canon 550d nebo nikon d7000???
Ahoj,
měl bych takový dotaz ohledně videa s DSLR. Koupil jsem si Canon 60D a video se mi značně seká. Připisoval jsem to náročnosti .mov souboru a tak jsem to v avidemuxu zkonvertoval(bezeztrátově) do .avi a bohužel, video se seká stále, ikdyž teď v jiném „rytmu“:) …
Měl, nebo tedy pořád mám podezření na kartu, že by to nestíhala, ale je to třída deset(značka ADATA), přičemž Canon doporučuje třídu 6 a všude co jsem hledal píší, že bohatě šestka stačí.
Co se týče počítače, tak ten jsem upgradoval, mám:
čtyřjádrový procesor AMD Phenom II X4 965 3,2GHZ
4gb ram(1333MHZ)(2x2gb)
grafika starší, ale myslím, že pořád vcelku výkonná Nvidia GeForce 8800GTS
desku jsem kupoval také novou(bohužel si teď nevybavím název, ale stála kolem 3tisíc
Windows 7, 32bit verze
Vím, že to pořád není žádné dělo, ale na základní střih by snad stačit mělo nebo ne?
Prostě nevím, kde by mohl být problém, zda v PC nebo kartě. Nebo popř. ještě jinde(foťák?).
Jinak nastavení videa mám 1080p, 24 popř. 25 snímků. 1/50s…
Jaké karty používáte vy?
Mockrát díky za jakoukoliv odpově´d…
…ještě doplním, že videa jsem zkoušel přehrávat ve windows media playeru, v Quicktime playeru, Media player classic, VLC, a ještě nějaké…a projevy jsou víceméně stejné…
…s tím bych se ještě rád dotázal na to, zda se k videím přiřazují nějaké barevné profily, protože .mov je v WMP a Quicktime playeru značně rozdílný – WMP má velice syté(až moc) barvy, zatímco Quicktime je má jemnější(pro mně přijatelnější)…
Tak ještě jednou děkuji….
Přehráváte video přímo z paměťové karty? pokud ano, zkuste hdd. Pro přehrávání videí z Canonů používám poslední quicktime player, na hoších počítačích se to doopravdy seká, ale s tou vaší konfigurací bych to nečekal.
Nene, video přehrávám samozřejmě na hdd…No, kartu jsem nakonec vyloučil. Protože při různých nastaveních komprimace se mi to seká různě a v jiných částech. Právě, že si myslím, že tahle sestava by měla bohatě stačit.
No, spíš si myslím, že budu mít možná někde problém s ovladači některé z komponent, popř. mi ta dělá bordel nějaký z programů…Zkoušel jsem to totiž na mnohem, mnohem slabším, starším pc a tam to sekání nebylo ani z části tak markantní…
Ale i tak děkuji za rady.
Zdravím ,začínám natáčet zrcadlovkou měl bych pár otázek s nastavením. koupil jsem Canon 600D s 18-55 setovým a k tomu rybu samyang.
Pečlivě jsem si tento návod přečetl, v režimu video ISO i závěrku nastavím ovšem na clonu jsem už nedošel, zajímalo by mě jestli jde všechno nastavit dejme tomu v manuálním režimu a pak přepnout na video jestli to teda u 600stovky jde, taky jsem chtěl vyzkoušet jiný poměr stran, zkoušel jsem 4:3 a na 16:9 jsem v režimu video nenašel…
Nicméně tady je kratičké video co jsem stihl natočit nebo spíše kamoš, jsem jeden z jezdů tak to nestíhám, zajímalo by mě co na to budete říkat popřípadě nějakou radu díky Jirka http://www.youtube.com/watch?v=dsuR1iK8b48&feature=channel_video_title
Poměr stran je ovlivňován rozlišením. Mělo by jít ovlivňovat vše v manuálním módu, stejně jako u fotografie, bohužel nemám 600D teď o ruce, abych přesně popsal. Rady k videu, na první pokus dobrý, ale “nezoomujte“, pomaleji, pokud je to možné, pohyby kamerou, s expozicí, to byla složitá scéna, ale částečně v tomto článku píši jak zvětšit dynamický rozsah a pak to chce při střihu doladit, někdy přepal není tak hrozná věc, důležitější je vidět postavy, pokud to není nějaký záměr.
dobry den, trochu jsem zacal svuj canon 60D vyuzivat i na toceni a i kdyz vsude ctu, ze se 60D neprehriva, ja pri 720p 50fps nenatocim vic jak 3-4 minuty dlouhy zaber.. mam pocit, ze by mi asi melo byt lito, ze uz neni v zaruce, ze? 🙁 diky za odpoved. tom
chcem sa opýtat mám canon 600D a dám si do modu vidoe a točím píše mi že sa mi nedá nastavit ISO ako to je možne?
Zdravím, potřebovala bych poradit. Mám canon 600D a k tomu samyang fisheye a točím skate videa.. Kvalita není moc dobrá ikdyž by měla být. Nevím jak to nastavit.. Vím že iso by mělo být 100 pro nejlepší kvalitu.. Ale co pak ta clona ta by měla být zasenejvyšší? A ten čas mám nechat na 1? Prosím o odpověď..:D Děkuji předem.
Předpokládejme, že natáčíte v režimu 720p 1/50s. Pak je dobré mít čas nastavený na 1/100s. Iso je samozřejmě dobré mít co nejmenší. Clona je umělecký prostředek, pokud chceme mít jen něco ostré, tedy malou hloubku ostrosti, je dobré mít ji co nejvíce otevřenou, tedy co nejmenší clonové číslo. Pokud např. jde spíše o to, mít všechno ostré, je dobré zvolit vysoké clonové číslo, ale pozor, od jistého clonového čísla také degraduje kvalita, většinou není dobré jít moc přes 10.
Pokud je venku sluníčko, budete mít problém splnit, co jsem napsal, protože obraz bude přesvětlený. Pokud máte jiný objektiv než rybí oko, řeší se to ND filtrem, dobré jsou i vari-ND filtry (proměnlivá síla filtru). Na rybí oka většinou běžné filtry nenasadíte. Tedy je potřeba někde udělat kompromis, tedy např. klidně i nastavit čas na 1/400s a clonu na 13 když bude potřeba.
Dále pro hezký obraz je samozřejmě důležitý střih – zvláště upravení barev a kontrastu.
Dobrý deň obraciam sa na vás s problémom, ktorý už dlhšie riešim. Mám fotoaparat Nikon D5100 a urobil som na ňom dosť veľa videi. Problém je ten, že neviem ako ich spracovať videa maju veľkú kapacitu. Potrebujem ich postrihať a zmenšiť tak aby mali do max. 800 MB – hodinové videa bez stratenia kvality. Do akých formátov to mam konvertovať s akým programom mi to pôjde najrýchlejšie? Ďakujem za všetky rady.
Dobry den, mozem Vas poprosit o radu, o pomoc? Mam Canon 5D mark ii a priznam sa skusal som na nom Magic Lantern, po odinstalacii mam problem s tym, ze mi fotoaparat zamrza. Co stym? Este sa Vas chcem opytat mam 85mm f1,8 a mam problem so sumom, po pripade viem zavesit nejake video a popis s nastavenim. Dakujem
Dobrý den, mám Nikon D5100 a zatím jsem jen fotil. Nyní chci zkusit natočit video, ale moc nerozumím nastavení. Pokud nastavím v místnosti ISO 100 a clonu 8 a čas 1/50, tak je video dobré, i když fotka by byla (bez blesku) silně podexponovaná. Když pak nastavím třeba čas 1/200 u videa, tak je video opět stejně „světelné“ jako při čase 1/50. U videa se nemusí „měřit světlo“ jako u focení, abych správně nastavil ISO/clona/čas? Děkuji. Martin