Minulý týden bylo ohlášeno několik novinek, Canon ukázal novou profesionální kameru Canon C300 včetně nových objektivů, RED představil Scarlet-X, Avid ohlásil Media Composer 6 a nakonec opět Canon řekl, že má koncept digitální zrcadlovky, která umí 4K. Tento článek bude především o kameře Canon C300.
Na webu bylo napsáno již o této kameře mnoho a spousta lidí odsoudilo předpokládanou cenu této kamery, která je 16 až 20 tisíc dolarů, zvláště kvůli srovnání se Scarlet-X, jejíž cena je nastavena na $9 750. Níže odůvodním, proč jsou na tom tyto dvě kamery s cenou podobně a možná je Canon EOS C300 dokonce levnější.
Canon C300 má senzor o 4206 x 2340 bodů (z čehož 3840 x 2160 bodůje efektivních, 4K). RED Scarlet-X má senzor 5120 x 2700 bodů, nevím, zda využívá efektivně všechny body, nicméně ve full frame (5K) zvládne jen 12 snímků za sekundu. RED Scarlet ve 4K zvládne až 30 snímků za sekundu, ale bere jen 3840×2160 bodů (stejně jako Canon C300), což posílá i na výstup. Canon na CF karty ukládá „jen“ full HD video. To se zdá veliký rozdíl, ale není.
Bod na senzoru má jen jednu ze tří základních barev (RGB) a zelených pixelů se dává dvojnásobek, tedy na jeden pixel na monitoru připadají 4 body na senzoru. Tedy rozlišení full HD (1920 x 1080) pixelů přesně odpovídá rozlišení senzoru 3840 x 2160 bodů. Běžně se dělá to, že se body na senzoru interpolují a na výstup se dává stejný počet pixelů jako je bodů na senzoru, skutečné rozlišení nícméně tím téměř neroste. Lidi si pod RAWem, který umí Scarlet, předsavují 4:4:4, z výše napsaného nicméně vyplývá, že rozhodně nemáte 4:4:4 v rozlišení 3840×2160 pixelů, ale je to daleko blíže 4:2:2, který má Canon C300 na rozlišení full HD. RAW má nicméně data navíc, a samozřejmě RAW má kvalitativní výhodu, ale za cenu nutnosti daleko výkonnějších a dražších zařízení a příslušenství.
Když se díváme na ceny těchto dvou nových kamer, musíme si uvědomit, co mají v krabici a kolik stojí příslušenství. Canon EOS C300 již v základní sadě bude obsahovat hledáček, monitor, horní držadlo, boční odnímatelné ovládání. CF karty do Canon C300 jsou levné a čtečka karet ještě levnější. RED Scarlet komplet bez hledáčku stojí $14015, hledáček navíc $3200 a horní rukojeť $350. Tedy jsme na podobné ceně jako je Canon C300. Teď bych měl ještě započítat rozdíl ceny výbavy pro střih, RAW soubory přece jen bude náročnější zpracovávat.
Zacuto představilo pěkné příslušenství pro Canon C300, například se podívejte na toto video:
Jak je na tom Canon C300 s kvalitou obrazu nechám na vás, níže je několik krátkých filmů natočených touto kamerou často za velmi špatných světelných podmínek:
No, pravda je taková: Canon C300 je mrtvá kamera. Byla naživu přesně 3 hodiny, než Red ohlásil Scarlet-X. Nemá smysl zacházet do detailů, filmaři vědí… http://cinegearblog.com/red-scarlet-x-vs-canon-eos-c300/
Snad jen poznámka k obrazové kvalitě Canonu – na http://www.canoncinemaeos.com/ doporučuji film Sword od Felixe Alcala, kde je vidět klasický obrazový šum a zrno po redukci (scéna ve vězení) a skokové tonální 8-bitové přechody. Canon má prý úžasný dynamický rozsah 12. Scarlet má 18… RAW ze Scarlet je úplné jiná liga, hlavně v tonálním rozsahu a potenciálu.
8-bitová barevná hloubka posílá Canon C300 do p+dele. Profíci pracují s 10-bity. Rozdíl je velký (256 vs 1024 tónů na barvu) a nezachrání to ani 4:2:2… Canon je proti Red miminko bez zkušeností, drahé miminko…
Souhlasím, že 10 bitů na barvu je daleko lepší, je to škoda, že jedou jen na 8, ale nemyslím si že 8 bitů znamená, že je kamera mrtvá, jen není vhodná na jistá použití. Například pro někoho může být výhodou malá hmotnost, vestavěné nd filtry, rychlá práce na počítači…
Scény jsou natáčeny často při vysokém ISO a mají velký rozsah, proto je tam vidět ten šum, nikdo neříká, že šum není, jen se tvrdí, že je při daném osvětlení relativně malý a organický. Pozor na to, že vimeo kódování tam přidává další šum, který není tak organický.
Canon C300 možná působí jako miminko, ale Canon oproti RED alespoň nemívá dětské nemoci a dokáže rodit jednu kameru za druhou, ale kdo dopředu ví, co bude.
REDka je samozřejmě krásná kamera, uvidíme, zda nalezne i Canon C300 své, počkejme na finální verze.
problém je ta cena, určená pro profi segment, který je nekompromisní… takhle Sigma zabila model SD1, když se rozhodla konkurovat středoformátu (bohužel pouze cenou) a zbavila se většiny zákazníků…
Cena ještě není finální, doufejme, že s ní půjdou ještě trochu dolu. A uvidíme jaké další kamery/fotoaparáty od Canon na začátku příštího roku vyjdou, je dost možné, že to nakonec rozumně cenově odstupňují.
Já jsem sledoval 3. listopadu live blog na engadget.com a tam taky říkali, že při promítání na plátně byl viditelný docela velký šum.
Jeste bych chtel upravit: Canon C300 má senzor o 4206 x 2340 bodů (z čehož 3840 x 2160 bodůje efektivních, 4K). RED Scarlet-X má senzor 5120 x 2700 bodů, nevím, zda využívá efektivně všechny body, nicméně ve full frame (5K) zvládne jen 12 snímků za sekundu. RED Scarlet ve 4K zvládne až 30 snímků za sekundu, ale bere jen 3840×2160 bodů (stejně jako Canon C300)
Scarlet ma zaznam 5K still photos
4K 4096×2160
4K quadHD 3840×2160 pro lepsi prepocet do klasickeho full hd takze na to pozor
kazdopadne tad jsou vsechny informace abysme byli presni
http://www.reduser.net/forum/showthread.php?66210-Scarlet-X-Data-Sheet
Tak či tak, pro mě se nic nemění. Pořád zůstávám u svého 7D. Docela mě zaujala ta 4K zrcadlovka. Ale uvidíme, jakou nasadí cenu. Nicméně Canon by se podle mého názoru teď měl soustředit na uspokojení své největší základny fanoušků a to amatéry a poloprofesionály. Protože především oni vytvořili onu revoluci a dotáhly zrcadlovky až do Hollywoodu. Dnes je použití zrcadlovek na některé scény(těžko dostupné nebo nákladné pro klasickou techniku) téměř standardem(Iron Man 2, Všemocný, Black Swan). Doufám, že se Canon nezblázní a nezačne nabízet nové generace videozrcadlovek za nekřesťanské peníze. No, uvidíme.